Τί είναι τα UAVs;

 

Γενικά για τα UAVs

Το ακρωνύμιο UAV (Unmaned Aerial Vehicle) δηλώνει τα «μη επανδρωμένα ιπτάμενα οχήματα». Συνηθέστερα, υπάρχει χρήση και του όρου “drone”. Τα UAVs, όπως δηλώνει και η ονομασία τους, είναι οχήματα διαφόρων μεγεθών (από παιχνίδια μήκους λίγων εκατοστών έως οχήματα στρατιωτικής χρήσης μήκους αρκετών μέτρων), τα οποία πραγματοποιούν πτήση χωρίς τον έλεγχό τους από επιβαίνοντα χειριστή.

Τα UAVs χωρίζονται σε δύο μεγάλες κατηγορίες, όσα ελέγχονται με τηλεχειρισμό από πιλότο που βρίσκεται στο έδαφος ή σε άλλο ιπτάμενο όχημα, καθώς και τα πλήρως αυτοματοποιημένα, που ελέγχονται αυτόνομα από ενσωματωμένα υπολογιστικά συστήματα. Στην κατηγορία των UAVs ανήκουν οχήματα διαφόρων τύπων, όπως αεροπλάνα (fixed-wing) και ελικόπτερα (multicopters).

Σκοπός των UAVs, όπως και κάθε πτυχής του αυτοματισμού, είναι να κάνει την ζωή του ανθρώπου ευκολότερη. Όπως ανέφερε το επίσημο περιοδικό του Air University της Πολεμικής Αεροπορίας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής στις αρχές της δεκαετίας του ’90, τα UAVs πρέπει να εκτελούν αποστολές «που χαρακτηρίζονται από τα τρία D: dull, dirty, dangerous», δηλαδή βαρετές, βρώμικες και επικίνδυνες.

 

Ιστορική Αναδρομή

Leonardo_da_Vinci_helicopterΔιακαή πόθο του ανθρώπου αποτέλεσε από την απώτατη αρχαιότητα η ιδέα της πτήσης. Αδυνατώντας να πραγματώσει το όνειρο αυτό για πολλές χιλιετίες, η ανθρωπότητα είχε αναγκαστικά αναγάγει την πτήση σε θεϊκό προνόμιο, εξ ου και οι μυθολογίες όλων των λαών βρίθουν αναφορών ιπταμένων θεών, ημιθέων και ηρώων, καθώς και ιδιοφυών θνητών, όπως ο Δαίδαλος, οι οποίοι κατόρθωσαν να δαμάσουν τον ουρανό.

Στα τέλη του 5ου ή τις αρχές του 4ου προχριστιανικού αιώνα, σε δύο αντιδιαμετρικά σημεία του πλανήτη συντελείται μια πραγματική επανάσταση. Στην Κίνα, σύμφωνα με την παράδοση, ο μηχανικός Lu Ban εφευρίσκει ένα μηχανικό πτηνό από ξύλο που μπορούσε να αιωρείται στον αέρα, ενώ παράλληλα, στην Ελλάδα, ο μηχανικός Αρχύτας ο Ταραντίνος επινοεί μια παρόμοια εφεύρεση, την «πετομηχανή» ή «περιστερά», ένα μηχανικό πτηνό που εκινείτο με σύστημα αεροπροώθησης με μηχανισμό συμπίεσης του αέρα.

Για πρώτη φορά στην Ιστορία, λοιπόν, ο άνθρωπος πιστοποιημένα κατακτά τους αιθέρες. Όχι πετώντας ο ίδιος ακόμη, αλλά ελέγχοντας εξ αποστάσεως το δημιούργημά του, την ιπτάμενη μηχανή του. Αυτές οι δύο περιπτώσεις μπορούν και να θεωρηθούν ως τα πρώτα UAVs, δηλαδή Unmaned Aerial Vehicles (Μη Επανδρωμένα Αεροσκάφη), στην Ιστορία.

First_flight2Στο πέρασμα των κατοπινών αιώνων, ο άνθρωπος έκανε συνεχή άλματα στο πεδίο των πτήσεων, σχεδόν όλες όμως στόχευαν στην πτήση του ίδιου του ανθρώπου, από τις ιπτάμενες μηχανές του Da Vinci και του Cayley και το αερόστατο των αδελφών Montgolfier ως τους αδέξιους προγόνους του σημερινού αεροπλάνου, τις εφευρέσεις του Langley και των αδελφών Wright.

Και οι μη επανδρωμένες πτήσεις βρήκαν εφαρμογές, δυστυχώς όμως σχεδόν εξ ολοκλήρου για πολεμικούς σκοπούς, από τους στρατιωτικής χρήσης μεσαιωνικούς κινεζικούς χαρταετούς έως τον βομβαρδισμό της Βιέννης το 1849 από τους Αυστριακούς με μη επανδρωμένα αερόστατα. Από τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και εξής, η ανάπτυξη και εξάπλωση των παντός είδους UAVs υπήρξε πραγματικά ραγδαία, δυστυχώς και πάλι βρίσκοντας για δεκαετίες εφαρμογή σχεδόν αποκλειστικά σε στρατιωτικούς σκοπούς, φθάνοντας στο αποκορύφωμά τους την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου με τις δύο Υπερδυνάμεις να επιδίδονται σε τεχνολογικό αγώνα στον τομέα των μη επανδρωμένων πτήσεων.

Πλέον, εκτός των στρατιωτικής χρήσης UAVs, που αποτελούν την τελευταία λέξη της πολεμικής τεχνολογίας, η γενικευμένη σχετική ειρήνη στον δυτικό κόσμο σε συνδυασμό με το όλο και χαμηλότερο κόστος τους έχουν συμβάλλει στην πλατιά διάδοσή τους σε πάμπολλους τομείς ανθρωπίνων δραστηριοτήτων, από την επιστημονική έρευνα έως την αεροφωτογράφιση και από την ασφάλεια και την φύλαξη έως το απλό παιχνίδι.